Beatrice Denton fala sobre a importância da mudança como oportunidade criativa

Beatrice Denton é artista, educadora e possui mais de 10 anos de experiência na área acadêmica de artes e design. Ela chegou no Brasil há praticamente um mês para coordenar o curso de “Foundation Art and Design” e, antes disso, era coordenadora do mesmo curso na University of Arts London - Central Saint Martins, no Reino Unido, reconhecidamente uma das melhores escolas de artes do mundo.

Essa grande decisão, sair da Inglaterra para lecionar no Brasil, despertou um grande interesse em diversos públicos, principalmente por se tratar de um fato até então inédito na América Latina. Para matar um pouco dessa curiosidade, conversamos com a professora na entrevista que você pode ler em tradução livre nesta matéria, ou conferir na íntegra no link que consta no final da página.

Com uma carreira tão sólida no Reino Unido, por que você escolheu vir trabalhar no Brasil?
Nos últimos 10 anos, eu construí uma carreira sólida na University of Arts London e ajudei centenas de estudantes a evoluírem em suas carreiras criativas. Solidez é uma coisa boa se você está construindo uma casa, mas não tão boa quando você está em um jornada. E todos nós precisamos seguir evoluindo. Eu constantemente encorajo os estudantes do Foundation a irem além de seus limites e é exatamente o que eu estou fazendo com a minha carreira. O Brasil vai me fazer uma pessoa diferente, os estudantes vão me trazer mudanças, assim como eu quero mudá-los, e mudança é uma oportunidade criativa. Estou ansiosa por este novo desafio em um ambiente diferente, para desafiar meus próprios conceitos em um país complexo e fascinante.

Como você vê o papel da EBAC no desenvolvimento da economia criativa do país?
Eu acho que é muito importante que uma escola de arte não seja uma torre de marfim. Quando fazemos as coisas - artes, filmes, design - fazemos para que sejam vistas, para nos comunicar, às vezes, com milhares de pessoas. Então é vital que a EBAC esteja conectada com o universo lá fora para construir relações com artistas, designers e empresas que estão fazendo as coisas acontecerem no mundo real. É uma atitude recíproca, um inspira o outro. O terreno criativo tem muito poder em termos de economia, regeneração e mudanças, e o Brasil tem este espírito criativo como nenhum outro país.

Conte-nos um pouco sobre seu processo criativo com os estudantes
O Foundation é uma coisa extraordinária. Eu realmente acredito que todo mundo deveria fazer este curso! É uma oportunidade única de rever preconceitos sobre arte e design e criar experiências sem limites, capturando as sementes das ideias e fazendo-as crescer, dando forma a elas. Quando foi a última vez que tivemos permissão para fazer este tipo de coisa? A resposta é, quando eramos crianças, e isso é conhecido como brincar. Minha estratégia consiste em criar ambientes criativamente férteis para que os estudantes se sintam seguros para arriscar, permitindo e encorajando esta fermentação de ideias. Obviamente, existem momentos para desenvolver habilidades e processos, mas eu estou mais interessada no que os estudantes produzem com materiais e técnicas, como eles exploram estes elementos para desenvolver conceitos.

O que você acha da atual cena de artes e design do Brasil?
A reputação do Brasil em inovação ao reinventar o modernismo à sua própria maneira é tão antiga quanto o próprio modernismo. O grande turbilhão social que a Europa viveu nos anos 1930 levou diversos tipos de ideias e estilos para o Brasil mas, aqui, nada parece se manter o mesmo. Deve ser alguma coisa com o sol (e também com a chuva) e, quando você vê, os artistas vão mudando tudo, seja na música, nos móveis, ou em filmes, oferecendo um outro ponto de vista. Uma verdadeira cena criativa nunca permanece imóvel, está em constante renovação. O mais importante é não ficar parado, ir atrás e alcançar o que for possível. A necessidade é a mãe da invenção e dificuldades são a base para as melhores ideias então, talvez, este seja o melhor momento para se estar aqui.

Entrevista na íntegra, em inglês

1. With such a solid career in the UK, why did you choose to come work in Brazil?
I have built a solid career over the last 10 years with the University of the Arts, and have helped hundreds of students to progress in their creative careers. Solid is good if you’re building a house but not so good if you’re going on a journey. And we all need to grow. I constantly encourage Foundation students to push boundaries, and that is exactly what I'm doing with my career. Brazil will change me, the students will change me as I aim to change them, and change is a creative opportunity. I am looking forward to taking on a new challenge in a different environment, to challenge my own preconceptions in a complex and fascinating country.

2. How do you see EBAC´s role in the country’s creative economy increase?
I think it’s very important for an art college to not be an ivory tower. When we make things – film, art, design, we make them to be seen, to communicate, sometimes by millions. So it’s really important for EBAC to have an outward facing attitude, to build relationships with artists, designers and industries making things happen in the real world. It’s a reciprocal thing: we inspire each other. I can say that living and working in London for the past twenty years has shown me just how powerful the creative world can be in terms of the economy, regeneration and inspirational change in crowded city spaces. In my part of South East London I helped run an arts festival called Deptford X (Deptford.org) which spread further with each year into the community and now globally. Brazil has this spirit like no other country.

3. What references or influences have impacted your career as an artist and as an academic?
In my practice as an artist, I am perpetually interested in systems of faith, belief and ritual (beadenton.com) which is broadly speaking a reflection of a curiosity about human behaviour. I don't think it is possible to be an academic without having an interest in people. I take the relationships that develop with the students in my care very seriously - Foundation is a short and intense academic year and students undergo a huge transformation during this brief period. I see my role as a facilitator, a guide, a catalyst for that change. I certainly don't think that a 'guru' style of teaching is appropriate on Foundation- it's a two-way relationship based on trust and built on belief.

4. Please tell us a little about your creative process with students.
Foundation is an extraordinary thing. I really, strongly believe that EVERYONE should do a Foundation course! It's a unique opportunity to set aside preconceptions of art and design, to experiment without boundary, to capture the seeds of ideas and grow and shape them. When was the last time we were allowed to do this? The answer is, when we were children - it's called Play. My approach relies on establishing fertile creative ecology in which students feel secure in taking risks, and to allow and encourage this fermentation of ideas. In my own practice, I'm interested in materiality; meanings that can be conveyed through materials and objects. I've capitalised on printmaking, ceramics, glass, photography as well as a range of digital formats. On Foundation, there's a time for acquisition of skills and processes, and I'm interested in what students do with materials and techniques; how they exploit them in order to develop concepts. I also intend to explode a few myths about drawing. Somehow, some people have inherited a fear of drawing and mark making. We have communicated through drawing since the beginning of mankind, and the articulation of ideas to a great extent relies on a fluency of drawing. This isn't about making brilliant representations, it's about developing a visual language, a shorthand for exploring ideas.

5. How do you expect to impact EBAC´s students’ lives?
In the past, I have asked new Foundation students to write an email to themselves timed to be received at the end of their Foundation year (futureme.org does the job). They write about their hopes and fears, their ambitions and expectations. At the end of the course, they are able to reflect on their Foundation experience and discover that in a relatively short time they have made an unimaginable transformation, with an open-minded maturity and preparedness for the next level of their creative journey. That impact has to be experienced, and of course, ongoing reflection and evaluation are building blocks to learning that we capitalise on during the course.

6. What do you think about the Brazilian art and design scene?
Brazil’s reputation for innovation, for remaking modernism in its own image is almost as old as modernism itself. The great social turmoil in Europe in the ‘30s brought all sorts of ideas and styles to Brazil but nothing here seems to stay still. Something about the sunshine (and the rain) and the myriad neighbours makes things shift, whether it’s music or furniture or film giving them an idiosyncratic twist.

A great creative scene is something that never stays still, is constantly evolving. The important thing is to go after it, run with it and catch what you can.
Necessity is the mother of invention, difficulties breed new ideas so perhaps it’s the best time to be here.